مرتب کردن دندان ها بدون ارتودنسی

مرتب کردن دندان‌ها بدون ارتودنسی

مرتب کردن دندان‌ها بدون ارتودنسی یک گزینه بسیار جذابی برای افرادی که به هر دلیل می‌خواهند دندان‌هایشان را ارتودنسی نکنند، می‌باشد اما واقعا هماهنگ و منظم کردن دندان‌ها بدون بریس های ارتودنسی امکان‌پذیر است؟ در جواب این سؤال باید گفته شود که این روش برای افرادی با شرایط ویژه‌ای‌ پاسخگو خواهد بود.

بهترین توصیه ما این است که به یک متخصص ارتودنسی خوب در اصفهان مراجعه کنید و پس از بررسی راه‌های منظم کردن دندان‌ها بدون ارتودنسی درصورتی‌که امکان‌پذیر نبود، ارتودنسی را انتخاب کنید. برای بیشتر آشنا شدن با این متد و اینکه آیا واجد شرایط ارتودنسی هستید یا خیر با دکتر محمدناصری متخصص ارتودنسی در اصفهان در این مقاله همراه باشید.

مشاوره وتماس با دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی اصفهان

ارتودنسی چیست؟

در قدم اول بهتر است با ارتودنسی آشنا شویم وسپس با راه‌های جایگزین برای مرتب کردن دندان‌ها آشنا شویم. ارتودنسی با استفاده بریس ها (براکت و سیم) و ابزارهای دیگر مانند هدگیر به مرتب شدن دندان‌ها و هماهنگ شدن فک‌ها می‌پردازد. ارتودنسی یک درمان بلندمدت می‌باشد که فشار بیومکانیکی به دندان‌ها و فک‌ها واردمی کند و آن‌ها را با یکدیگر هماهنگ می‌کند تا اختلالات جویدن و تکلم و تنفس رفع شوند و علاوه بر ایجاد چهره زیباتر علائم دیگری همچون گردن درد، میگرن و اختلالات فصل گیجگاهی نیز بهبود می‌یابند.

دستگاه ارتودنسی انواع گوناگونی دارند. اولین دسته‌بندی آن‌ها به متحرک و ثابت بودن تقسیم‌بندی می‌شوند. هر یک از دستگاه‌ها با توجه به انتظارات درمانی، کاربرد ویژه ایی دارند و ارتودنسی نامرئی یکی از روش‌های ارتودنسی می‌باشد افرادی که بنا به دلایلی تمایلی به استفاده از بریس ها ندارند می‌تواند از ارتودنسی سرامیکی ، الاینرها و ارتودنسی متحرک با مشورت از دندان‌پزشک خود استفاده کنند.

ارتودنسی برای چه کسانی ضروری است؟

کسانی که دارای دندان‌های نامرتب، نامتوازن و به‌هم‌ریخته و کج یا فشرده هستند و درصورتیکه  شدت این به‌هم‌ریختگی زیاد باشد بهتر است به یک ارتودنتیست مراجعه کنید. زیرا نیاز است تا با درمان های اصولی دندان‌ها را مرتب نمود وسلامت دهان افراد به مخاطره نیافتد.

ارتودنسی یک درمان برای به‌هم‌ریختگی دندانی شدید و مشکلات ارتوپدی فک‌ها می‌باشد. با مراجعه به یک ارتودنتیست حاذق، پس از انجام معاینات لازم، نوع ارتودنسی و مدت استفاده از ابزارهای ارتودنسی مشخص می‌شود. به گفته انجمن ارتودنتیست‌های امریکا بهترین زمان برای مراجعه به یک متخصص ارتودنسی 7 تا 9 سالگی می‌باشد تا با انجام ارتودنسی پیشگیرانه از درمان‌های پیچیده در بزرگ‌سالی جلوگیری شود. در ادامه با مشاهده هرگونه از علائمی که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود بهتر است که به یک ارتودنتیست مراجعه کنید و برای انجام ارتودنسی اقدام نمایید.

  1. اگر فاصله زیاد و مشهودی بین دندان‌ها دارید، برای درمان ناهماهنگی دندان‌ها و فک بالا و پایین به ارتودنسی نیاز دارید.
  2. هماهنگ و تراز بودن دو فک بالا و پایین نسبت به هم از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد که عقب یا جلو بودن دو فک می‌تواند نشان‌دهنده اختلالات بایت باشد؛ که می‌تواند با ارتودنسی فانکشنال و در مواردی با صلاح‌دید دندان‌پزشک متخصص جراحی فک، آن را درمان کرد.
  3. هنگامی‌که دندان‌ها فضای کافی برای رشد نداشته باشند و در موقعیت درستی جای نگیرند، می‌تواند علاوه بر بیماری‌های لثه، پوسیدگی در دندان‌هایی که به‌درستی تمیز نمی‌شوند را موجب شوند. یکی از عواملی که سلامت دهان شما را تضمین می‌کند مرتب کردن دندان‌ها هست، پس اگر دندان‌های به هم فشرده‌ای دارید، ارتودنسی روش مناسبی برای منظم کردن دندان‌های شما می‌باشد.
  4. اگر هنگام جویدن و گاز زدن دچارمشکل هستید یعنی دو فک نسبت به هم در موقعیت درستی نیستند، باید از ارتودنسی یا ارتوسرجری کمک بگیرید.

استفاده از ارتودنسی برای چه کسانی ضروری است

 ارتودنسی برای چه کسانی ضروری نیست؟

اگر فاصله ناچیزی بین دندان‌هایتان دارید یا یکی از دندان‌هایتان به‌صورت جزئی متمایل می‌باشد، می‌توانید برای جبران این مشکلات از روش‌های طراحی لبخند استفاده کنید؛ و یا اگر می‌خواهید بدانید که کودک خود نیاز به ارتودنسی دارد یا خیر از یک متخصص ارتودنسی مشورت بگیرید. در بعضی موارد نامرتبی دندان‌های کودک امری طبیعی در تکامل رشدی دندان‌های دائمی او بوده، که با تحت نظربودن نزد یک دندان‌پزشک متخصص، دندان‌های دائمی او به‌درستی رشد خود را طی می‌کنند. شما می‌توانید با مشاوره آنلاین از دکتر محمدناصری متخصص ارتودنسی بهترین روش برای چهره‌ای زیبا و لبخندی دل‌نشین را برای خود انتخاب کنید.

مرتب کردن دندان‌ها بدون ارتودنسی

همانگونه که اشاره شد تنها در صورتی می توان دندان‌ها را ارتودنسی مرتب کرد که نیاز به حرکت دادن دندان‌ها نباشد. اگر فاصله ناچیزی بین دندان‌ها باشد با استفاده از روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد می‌توان فاصله بین‌دندانی را پوشش داد و یا با یکدست کردن دندان‌ها ظاهر آن‌ها را نظم بخشید.

ونیر کردن دندان‌ها

یکی از دستاوردهای نوین دندانپزشکی، استفاده از ونیر ها برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان‌ها می‌باشد. با اصلاح فرم دندان‌ها و گذاشتن پوششی بر روی آن‌ها می‌توان کجی جزئی و فاصله ناچیز بین دندان‌ها را پوشاند. ونیر های دندانی به‌طورکلی بر دو نوع هستند: ونیر کامپوزیت و ونیر سرامیکی.

لمینت دندان

ونیر سرامیکی پوشش ناکاملی است که بر روی دندان‌ها کار گذاشته می‌شود که در اولین قدم دندان‌ها را برای لمینت آماده‌سازی می‌کنند مثلاً اگر دندان در قسمتی کج باشد با تراشیدن آن قسمت و پر کردن آن قسمت با ونیر سرامیکی سطح دندان را یکدست می‌کنند و همچنین اگر دندانی دچار لب‌پریدگی و شکستگی باشد در این صورت لمینت کردن دندان‌ها گزینه مناسب و کم‌هزینه‌ای برای اصلاح فرم دندان‌ها می‌باشد.

لمینت‌های دندانی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند و درصورتی‌که به‌درستی از آن‌ها مراقبت شود طول عمر بیشتر از 15 سال را خواهند داشت. ونیر سرامیکی از روش‌های کم تهاجمی‌ درترمیم دندان می‌باشد زیرا آسیب چندانی به مینای دندان وارد نمی‌شود، مگر آنکه برای یکدست کردن و منظم کردن دندان‌ها قسمتی از آن لازم به تراشیدن باشد.

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت از جنس رزین می‌باشد که در طیف رنگی گسترده‌ای استفاده می‌شود. پوشش کامپوزیتی روش غیرتهاجمی برای رفع ناهماهنگی‌های دندانی اعم از یکسان نبودن اندازه طولی دندان‌ها با یکدیگر، درهم‌رفتگی خفیف دندان‌ها یا پر کردن فضای خالی و … می‌باشد. در این روش دیگر نیازی به تراشیدن مینای دندان نمی‌باشد و روشی ایمن محسوب می‌شود.

باندینگ برای رفع نامرتبی دندان ها استفاده میشود

الاینر شفاف جایگزینی برای ارتودنسی‌های فلزی

یکی از دلایلی که افراد به دنبال روش‌های جایگزین ارتودنسی برای منظم کردن دندان‌هایشان هستند، نمایان بودن براکت ها و سیم‌ها می‌باشد که شاید برای آن‌ها در زندگی اجتماعی‌شان ناخوشایند باشد. یکی از راه‌حل‌های مناسب این می‌باشد که به تشخیص متخصص ارتودنسی از روش‌های دیگری همچون ارتودنسی نامرئی مانند الاینر استفاده کنید. این روش ارتودنسی نوعی ارتودنسی نامرئی می‌باشد و تغییر زیادی در چهره شما ایجاد نمی‌کند. مزیت دیگر این روش آن است که در جلسات رسمی و هنگام ورزش می‌توانید آن‌ها را از دهان خارج کنید.

الاینر شفاف جایگزین ارتودنسی فلزی

آیا امکان دارد با لیزر دندان‌پزشکی ناصافی‌های دندان را رفع کرد؟

یکی از متدهای نوین دندان‌پزشکی، استفاده از لیزر برای بافت سخت و حتی بافت نرم در دهان می‌باشد. بسیاری از مراجعه‌کنندگان تصور می‌کنند که با لیزر می‌توانند قسمتی از دندان که روی دندانی دیگر قرارگرفته را تراش دهند، اما این‌ یک فرضیه باطل بیش نیست، زیرا لیزر قدرت و توان تراش دادن بافت زیادی از دندان را ندارند و برای این کار مناسب نیست.

نتیجه‌گیری:

اختلالات فکی و ناهماهنگی دندانی موضوعات بسیار مهمی در سلامت دهان هستند که اثرات جانبی بر تکلم صحیح، تنفس و جویدن فرد می‌گذارد و همچنین اتصال مفصل فک با سایر استخوان‌ها دارد، بروضعیت استخوان‌های سرو گردن تأثیر می‌گذارد. در نتیجه ارتودنسی یک درمان بسیار مهم می‌باشد که سلامت افراد را تحت تاثیر می‌گزارد. ما به شما توصیه می کنیم به یک متخصص ارتودنسی خوب در اصفهان مراجعه کنید تا با هوشمندانه‌ترین روش دندان های شما را مرتب کند.

مقالات ارتودنسی جدید

صفحات بروز رسانی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید