مال اکلوژن دندانها | دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی اصفهان

مال اکلوژن دندان‌ها

مال اکلوژن دندان‌ها در واقع یک ناهنجاری دندانی است که در آن دندان‌های بالا و پایین یا به درستی روی هم قرار نگرفته‌اند و یا یکی از فک‌های بالا یا پایین جلوتر از دیگری است. برای آشنایی بیشتر با مال اکلوژن، انواع مال اکلوژن و نحوه درمان مال اکلوژن با ارتودنسی با صحبت‌های دکتر محمد ناصری بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان پیرامون این مبحث همراه باشید.

تماس و مشاوره با دکتر محمد ناصری بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان

مال اکلوژن دندان (Malocclusion) چیست؟

هنگامی که دندان‌های فک بالا یا پایین به درستی روی هم قرار بگیرند و دندان‌های بالایی در حد نرمال دندان‌های پایینی را پوشش دهد اکلوژن می‌گویند. اما در مواقعی که فک‌ها روی هم قرار می‌گیرند و دندان‌های یکی از فک‌ها جلوتر از دیگری است و یا یکی از فک‌ها کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از فک دیگری باشد به آن مال اکلوژن دندان می‌گویند. درمان نکردن به موقع این ناهنجاری باعث ایجاد مشکلات دندانی و لثه‌ای خواهد شد. ناهنجاری مال اکلوژن با ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک در اصفهان قابل درمان است.

انواع ناهنجاری مال اکلوژن دندان

تشخیص نوع ناهنجاری مال اکلوژن دندان پس از انجام معاینه توسط متخصص ارتودنسی و مشاهده عکس‌های رادیولوژی مشخص می‌شود. ناهنجاری مال اکلوژن بر اساس نوع و میزان ناهنجاری دسته‌بندی شده‌اند که به آنها کلاس می‌گویند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع کلاس مال اکلوژن آشنا شوید.

مال اکلوژن کلاس ۱

در ناهنجاری مال اکلوژن کلاس ۱ دندان‌های فک بالایی کمی بیشتر از حالت نرمال جلوتر از دندان‌های فک پایینی هستند. این ناهنجاری به خاطر نامرتبی دندان‌ها و زیاد بودن فاصله بین دندان‌ها ایجاد می‌شود.

مال اکلوژن کلاس ۲

مال اکلوژن کلاس ۲ نیز مانند کلاس ۱ دندان‌های بالایی جلوتر هستند اما به صورت شدیدتر است. این ناهنجاری به خاطر کوچکی فک پایین یا جلو بودن دندان‌های فک بالایی ایجاد می‌شود که به آن رتروگناتیسم نیز گفته می‌شود و با ارتودنسی دندان قابل درمان است.

مال اکلوژن کلاس ۳

ناهنجاری مال اکلوژن کلاس ۳ بر عکس دو کلاس قبلی این بار دندان‌های فک پایین بیش از حد جلوتر از فک بالایی هستند. این افراد دارای فک بالای کوچکی هستند که به آن پروگناتیسم نیز گفته می‌شود.

انواع ناهنجاری مال اکلوژن دندان | دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی اصفهان

نحوه درمان ناهنجاری مال اکلوژن دندان

روش درمان ناهنجاری مال الکوژن بستکی به شدت و نوع آن دارد. برای ناهنجاری‌های شدید مال اکلوژن روش ارتودنسی ثابت در اصفهان بهتر جواب می‌دهد. در این روش با کار گذاشتن براکت سرامیکی یا فلزی روی دندان‌ها به مرور زمان موقعیت دندان‌ها و فک اصلاح می‌شود. اما در مدل ناهنجاری‌های خفیف با ارتودنسی متحرک نیز می‌توان آن را درمان کرد. در این روش از دستگاه‌های ارتودنسی که قابل خارج کردن از دهان هستند استفاده می‌شود. این روش درمانی یکی از روش‌های ارتودنسی نامرئی است که دستگاه ارتودنسی زیاد در دهان مشخص نیست.

علائم ناهنجاری مال اکلوژن

مال اکلوژن دارای یک سری علائم ظاهری است که در صورت داشتن آن بهتر است به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. ما در ادامه چند مورد از علائم مال اکلوژن را برای شما خواهیم گفت.

  • هم تراز نبودن دندان‌های فک بالا و پایین
  • داشتن درد هنگام جویدن
  • مشکلات تکلم و نوک زبانی حرف زدن
  • سخت بودن تنفس از بینی
  • تغییر شکل ظاهری فک‌ها
  • گاز گرفتگی مکرر زبان و لپ موقع حرف زدن

عوامل ایجاد مال اکلوژن

یکی از عوامل ایجاد مال اکلوژن داشتن سابقه وراثت است. این ناهنجاری در بیشتر مواقع از والدین به کودکان منتقل می‌شود. علاوه بر آن عواملی مثل استفاده زیاد کودکان از پستانک، خوردن طولانی مدت شیر با شیشه شیر، مکیدن انگشت شصت در کودکی، ناهنجاری‌های دندانی و وجود غده یا تومور در محدوده دهان نیز می‌تواند باعث بروز این ناهنجاری شود.

عوامل ایجاد مال اکلوژن دندانها | دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی اصفهان

بهترین دکتر متخصص مال اکلوژن در اصفهان

همان‌طور که گفته شد مال اکلوژن یک نوع ناهنجاری فک است که درمان به موقع آن مانع از خرابی دندان‌ها و مشکلات دیگر خواهد شد. در قدم اول برای درمان انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان برای این ناهنجاری است. تشخیص صحیح نوع ناهنجاری و درمان اصولی آن باعث داشتن نتیجه رضایت بخشی در پایان درمان خواهد شد. پیشنهاد ما به شما دکتر محمد ناصری بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان است.

سخن پایانی
مال اکلوژن دندان‌ها یکی از ناهنجاری‌های فک است که با روش‌های ارتودنسی قابل درمان می‌باشد. این ناهنجاری به علت جلو بودن یکی از فک‌ها اتفاق می‌افتد که بر حسب شدت و نوع آن در سه نوع کلاس دسته بندی شده‌اند. برای درمان و مشاوره این ناهنجاری می‌توانید به مطب دکتر محمد ناصری بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان مراجعه کنید.

مقالات ارتودنسی جدید

صفحات بروز رسانی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید