ارتودنسی پیشگیری چیست؟ | سن مناسب + روند درمان

ارتودنسی پیشگیری به معنای انجام اقدامات دندانپزشکی جهت پیشگیری از درمان ارتودنسی پیچیده و جراحی فک در بزرگ‌سالی است. ارتودنسی پیشگیرانه یا ارتودنسی اولیه تنها برای کودکانی انجام می‌شود که زمینه بروز ناهنجاری‌های دندانی و فکی را در بزرگ‌سالی دارند.

ارتودنسی پیشگیری با مراحلی ساده و در مدت زمانی کوتاه‌تری از ارتودنسی در سنین بعد از بلوغ اختلال در روند رشد دندان‌ها و فک کودک را اصلاح می‌کند.

حال اگر برای شما این سوال پیش آید که آیا کودک شما به ارتودنسی پیشگیرانه نیاز دارد یا خیر؟ در ادامه این مقاله دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی در فولاد شهر همراه باشید تا اطلاعات جامعی را در مورد علائم نیاز به ارتودنسی پیشگیرانه روند درمان و مدت زمان آن را به دست آورید.

مشاوره وتماس با دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی اصفهان

ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟

به مجموع‌هایی از اقداماتی که متخصص ارتودنسی برای جلوگیری از رشد نادرست فک و نامرتب شدن دندان‌ها در بزرگ‌سالی برای کودکتان انجام می‌دهند .برای انجام درمان‌های ارتودنسی نیازی نیست تا رشد دائمی صورت و فک تکمیل شده باشند‌ و سپس اقدام کرد.

با انجام ارتودنسی زود هنگام نیاز به انجام ارتودنسی در بزرگ‌سالی از بین می‌رود و یا میزان بسیار زیادی از بروز مشکلات فکی و دندانی جلوگیری می‌کند.

عدم انجام ارتودنسی پیشگیری برای کودکان که دارای اختلالات دهانی و دندانی هستند عواقبی مانند به خطر افتادن سلامت دهان و دندان نیاز به ارتودنسی طولانی‌مدت در بزرگ‌سالی و بعضا ارتودنسی همراه با جراحی فک را در پی خواهد داشت.

با انجام ارتودنسی پیشگیرانه علاوه بر آنکه قدمی بزرگ برای سلامت دهان و دندانه‌ای کودک خود برداشته‌اید، زیبایی لبخند و چهره و تقارن و تناسب اجزای صورت کودک را نیز تضمین می‌کنید.

اختلال در رشد فک و نامرتبی دندان‌ها در کودکان می‌تواند در اثر ژنتیک، ضربه و آسیب دیدگی در یک حادثه و عادات نادرست در کودکی مانند عدم رعایت بهداشت دهان و مکیدن انگشت ایجاد شود.

ارتودنسی پیشگیری چیست؟

چگونه متوجه شویم کودک به ارتودنسی پیشگیری نیاز دارد؟

بعضی از رفتارهای کودک و نشانه‌هایی در ظاهر صورت کودک هستند که نشان دهنده مشکلات فکی و دندانی می‌باشند که والدین با دیدن این علائم بهتر است به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. اما در برخی دیگر از علائم ناهنجاری‌های دندانی در کودک از والدین مخفی است و در نظر آن‌ها وضعیت دندان‌ها و فک کودک کاملاً طبیعی است؛ اما تنها یک متخصص ارتودنسی با انجام معاینات ویژه مشکلات دندانی کودک را تشخیص می‌دهد و برای آن یک درمان ساده تجویز می‌کند.

علائمی که نشان میدهد کودک به ارتودنسی پیشگیری نیاز دارد.

حال علائم ناهنجاری دندانی و فکی در کودکان اشاره می‌کنیم که والدین باید نسبت به آن‌ها آگاه باشند:

  1. دیر درآمدن دندان‌های دائمی
  2. زود افتادن دندان شیری
  3. سخت بودن جویدن برای کودک
  4. بیرون زدگی دندان‌های فک بالا
  5. شلوغی و ازدحام دندان‌ها
  6. عدم تقارن فک بالا و پایین
  7. عدم تناسب بین اجزای صورت و فک پایین
  8. احساس درد در لثه و سقف دهان هنگام جویدن
  9. مشکل بودن تنفس و تکلم برای کودک
  10. مکیدن انگشت یا یک شی پس از 5 سالگی

در چه سنی برای معاینات ارتودنسی پیشگیری به متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟

در ابتدای رویش دندان‌های دائمی و تا قبل از سن 7 سالگی کودک خود نزد یک متخصص ارتودنسی برای انجام معاینات ارتودنسی ببرید. معاینه ارتودنسی پیشگیری برای همه کودکان واجب و ضروری است و بهتر است که در زمان مناسب این معاینات انجام شود. در بین 6 تا 8 سالگی دندان‌های دائمی و همچنین استخوان فک در حال رشد هستند متخصص ارتودنسی با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های گوناگون می‌تواند، رشد فک و دندان در جهت صحیح هدایت کند.

انجمن ارتودنتیست های ایران درباره سن مناسب برای ارتودنسی پیشگیری می‌گوید:

بهترین سن برای انجام ارتودنسی پیشگیری زمانی است که تمامی دندان های شیری کودک رشد کرده باشد و یا تعدادی دندان شیری و تعدادی دندان دائمی در دهان داشته باشد

سن مناسب ارتودنسی پیشگیری

روند درمان ارتودنسی پیشگیری

با توجه به علت ناهنجاری دندانی متخصص ارتودنسی یکی از درمان‌های مناسب ارتودنسی پیشگیرانه را برای کودک در نظر می‌گیرد. در ادامه روش‌های ارتودنسی پیشگیرانه را بررسی می‌کنیم:

کشیدن دندان:

در بعضی از کودکان دندان‌های شیری دیرتر از وقت معین می‌افتند در چنین شرایطی دندان دائمی برای مدت طولانی در زیر دندان شیری باقی می‌ماند. با کشیدن دندان شیری فضای لازم برای بیرون آمدن دندان اصلی فراهم می‌شود و از تغییر جهت رویش دندان‌های دائمی جلوگیری می‌شود.

متوقف کردن عادت مکیدن شصت:

کودکانی که هنوز پس از 5 سالگی هنوز عادت به مکیدن شصت و یا حتی شی‌ء دیگری دارند، در صورت عدم ترک این عادت به اوربایت دچار می‌شوند. در این کودکان نوعی دستگاه ارتودنسی پیشگیری در دهانشان نصب می‌شود، که مانع ازمکیدن شصت می‌شود. بدین صورت از بروز اختلال اوربایت در سنین بزرگ‌سالی پیشگیری می‌شود.

هدگیر ارتودنسی:

برای ایجاد فضای کافی به منظور رشد دندان‌های دائمی و منطبق شدن دندان‌های آسیاب فک بالا و پایین هدگیر ارتودنسی که نوعی دستگاه ارتودنسی پیشگیرانه است استفاده می‌کنند. کودکان می‌توانند هد گیر ارتودنسی را شب هنگام مورد استفاده قرار دهند.

فضا نگه‌دار:

کودکانی که دندان‌های شیری آن‌ها زودتر از موقع می‌افتد با استفاده از فضا نگهدار محل رویش دندان دائمی را در آن قسمت محفوظ می‌دارند تا دندان‌های دائمی کج درنیایند.

فورسوز:

فورسوز نوعی دستگاه مورد استفاده در ارتودنسی پیشگیری می‌باشد که فک بالا و فک پایین را با یکدیگر هماهنگ میکند ودندان های اسیاب را نیز منطبق می‌کند.

وسیع کننده کام یا اکسپندر پالاتال:

هنگامی که فک بالای کودک به اندازه کافی رشد نکند، برای گسترش فک بالا و جلوگیری از کراس بایت و شلوغی دندان های بالا از وسیع کننده کام استفاده میکنند.

در همه این روش‌ها سعی می‌شود ناهنجاری دندانی و فکی در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود و از طریق یک درمان ساده و در مدت کوتاهی اصلاح شوند.

مزایای ارتودنسی پیشگیری کودکان

ارتودنسی پیشگیری قبل از آنکه یک ناهنجاری دندانی و یا مال آلکوژن پیشرفت کند و تغییرات دائمی در فک و دهان کودک ایجاد کند آن را بهبود می‌دهد. سایر مزایای ارتودنسی پیشگیرانه کودکان عبارت‌اند از:

  1. کوتاه بودن دوره درمانی
  2. هدایت صحیح رشد فک
  3. بهبود در تکلم، جویدن و تنفس
  4. داشتن دندان‌هایی منظم و زیبا
  5. حفظ سلامی دندان و ریشه آن‌ها
  6. تسهیل رعایت بهداشت دهان و دنان
  7. متناسب بودن رشد فک بالا و پایین با سایر اجزای صورت
  8. پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های شدید دندانی و فکی در بزرگ‌سالی

مزایای انجام ارتودنسی پیشگیرانه در کودکی

عدم انجام غربالگری ارتودنسی پیشگیرانه چه عوارضی دارد؟

اگر والدین علائمی از قبیل ناهنجاری‌های فکی و نامرتبی دندانی را در فرزند خود مشاهده کردند و اقدام برای درمان آن انجام ندهند با بزرگ شدن کودک، ناهنجاری‌های دهانی او نیز پیشرفت کرده و نیاز به درمان‌های پیچیده‌تری دارد؛ و همین امر سبب طولانی شدن مدت زمان ارتودنسی و افزایش هزینه ارتودنسی می‌شود.

اهمیت دندان‌های شیری در ارتودنسی

دندان‌های شیری اهمیت بسیار زیادی در الگوی رشد دندان‌های دائمی دارند. هر دندان شیری فضایی را برای روییدن دندان دائمی نگه می‌دارد. اگر کودک خیلی وزد دندان‌های خود را از دست بدهد در پی آن دندان‌های دائمی از مسیر اصلی رشد خود منحرف می‌شوند. در این شرایط لازم است که حتماً به یک متخصص ارتودنسی مراجعه شود تا درمان و تدابیر لازم برای رشد صحیح فک و رشد دندان‌های دائمی در مکان درست صورت گیرد.

ارتودنسی پیشگیری از شلوغی و به‌هم‌ریختگی دندان‌ها و تنگی فک جلوگیری می‌کند. والدین باید در رعایت بهداشت دهان و دندان‌های شیری کودک خود را یاری کنند تا سلامت دندان‌های شیری کودک خود را تداوم ببخشند.

حال چند نمونه درمانی ارتودنسی کودکان توسط دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی اصفهان را مشاهده کنید.

هزینه ارتودنسی پیشگیرانه در اصفهان

قیمت ارتودنسی پیشگیرانه با توجه به مشکلات دندانی کودک پس از معاینه مشخص می‌شود. در حالت کلی میزان هزینه‌ای‌ای مه برای ارتودنسی پیشگیرانه پرداخت می‌کنید به نسبت بسیار کمتر از هزینه‌ای است که قرار است در طی چند سال برای ارتودنسی بزرگ‌سالی در کنار سایر درمان‌های دندانپزشکی پرداخت کنید.

 جلسه معاینه غربالگری ارتودنسی پیشگیرانه به چه صورت است؟

متخصص ارتودنسی به‌صورت دقیق وضعیت دندان دائمی و شیری و الگوی رشد فک را بررسی می‌کنند. در بعضی از موارد با استفاده از عکس اشعه ایکس وضعیت دندان‌ها در زیر خط لثه را نیز کنترل می‌کنند. سپس در صورت وجود نشانه و زمینه ناهنجاری دندانی پیشگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

اگر می خواهید درمورد اینکه ایا اشهه ایکس ارتودنسی برای کودک خطری دارد یا نه ؟، مقاله ایا اشعه ایکس برای ارتودنسی بی خطر است؟ را مطالعه فرمایید.

و اما نکته پایانی در مورد ارتودنیس پیشگیری کودکان

ارتودنسی پیشگیری به‌منظور درمان مشکلات دندانی و فکی در زمان رشد دندان‌ها و فک است و از بروز مشکلات پیچیده دندانی و فکی در بزرگ‌سالی جلوگیری می‌کند. یا شدت آن کاهش می‌دهد تا بعد در سنین نوجوانی ارتودنسی ساده‌تر و سریعی داشته باشد.

بسیاری از والدین می‌پرسند آیا پس از ارتودنسی پیشگیری باز هم نیاز به دوره درمانی ارتودنسی دیگری در سنین بزرگ‌سالی هست یا خیر؟ در جواب این دوستان باید گفت بعضی از مشکلات دندانی با ارتودنسی پیشگیری کاملاً رفع می‌شوند و برخی دیگر نیاز است تا یک دوره تکمیلی ارتودنسی را دوباره در بزرگ‌سالی طی کنند.

اگر کودک بین 6 تا 7 ساله دارید برای جلسه غربالگری ارتودنسی در اصفهان به مطب دکتر محمد ناصری مراجعه فرمایید و برای رزرو نوبت با شماره 09130211313 تماس حاصل فرمایید.

مقالات ارتودنسی جدید

صفحات بروز رسانی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید