تفاوت مسواک معمولی با مسواک ارتودنسی

تفاوت مسواک معمولی و مسواک ارتودنسی

رعایت بهداشت دندان‌های ارتودنسی شده یکی از مهم‌ترین وظایف فردی است که دندان‌های خود را ارتودنسی کرده است؛ زیرا باوجود بریس‌های ارتودنسی ثابت در دهان، مسواک زدن دشوار می‌باشد و همه قسمت‌های دندان به‌راحتی در دسترس نبوده. ارتودنسی یک درمان درازمدت می‌باشد که اگر دندان‌ها به‌درستی تمیز نشوند می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها و همچنین بیماری لثه‌ها شود. یکی از اقدامات مهم برای رعایت بهداشت اصولی دهان، انتخاب و استفاده درست از مسواک ارتودنسی می‌باشد.

بسیاری از افراد مسواک ارتودنسی را به اسم مسواک بین‌دندانی می‌شناسند؛ اما امروزه مسواک‌های ارتودنسی در مدل‌های گوناگونی طراحی‌شده است که هرکدام کاربرد ویژه خود را دارند. انتخاب مسواک ارتودنسی یکی از دغدغه‌های افرادی است که به‌تازگی ارتودنسی انجام داده‌اند.

مشاوره وتماس با دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی اصفهان

لزوم استفاده از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی

مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان در هر حالتی مهم و ضروری می‌باشد و در طی زمانی که براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی روی دندان‌ها قرار دارند اهمیت درست مسواک زدن بیشتر می‌شود که از دلایل روشن و واضح مسواک زدن صحیح، جلوگیری از عفونت لثه و همچنین پوسیدگی دندان‌ها می‌باشد زیرا اگر به مدت طولانی پلاک و جرم در بین دندان‌ها و بریس‌های ارتودنسی باقی بمانند( چون شرایط محیطی دهان برای رشد و فعالیت باکتری‌ها مناسب می‌باشد) لذا منجر به پوسیدگی دندان‌ها و التهاب لثه‌ها و همچنین تغییر رنگ دندان‌ها می شود که فرد مجبور می شود برای رفع این عارضه روند جدیدی از درمان را شروع کند.شاید ممکن است پس از برداشتن ارتودنسی، فرد برای سفید کردن دندان‌هایش به جرم‌گیری و یا لمینت کردن احتیاج داشته باشد.

تفاوت مسواک ارتودنسی با مسواک‌های معمولی

مسواک‌های ارتودنسی همانند مسواک‌های معمولی انواع گوناگونی دارند که هر یک باوجود تفاوت‌های ظاهری که دارند ولی هدف مشترک تمیز کردن قسمت‌های غیرقابل دسترسی و جاهایی از دندان را که مسواک معمولی قادر به تمیز کردن آن‌ها نمی‌باشد را به طرز خوبی تمیز می‌کنند. مسواک‌های ارتودنسی اصولا پرس‌های نرمی دارند تا بتوانند به‌خوبی اطراف و زیر سیم‌های ارتودنسی را تمیز کنند. یکی از وجه تمایزهای مسواک‌های ارتودنسی با مسواک‌های معمولی در آن است که چون برس‌های مسواک بین‌دندانی کوچک است درنتیجه به‌خوبی می‌تواند فاصله بین دندان‌ها و همچنین لثه‌ها را تمیز کند که در حالت کلی برای افرادی که بین دندان‌هایشان فاصله است و حتی ارتودنسی هم نکرده‌اند مناسب است.

تفاوت های کاربردی مسواک ارتودنسی با مسواک معمولی

انواع مسواک‌های ارتودنسی

مسواک‌های ارتودنسی انواع گوناگونی در سایزهای متفاوتی در بازار ارائه می‌شوند که در ادامه چند مدل از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

مسواک V شکل

برس این نوع مسواک ارتودنسی به شکل V می‌باشد که فضای خالی که در میان این مسواک وجود دارد کمک کرده تا به‌خوبی اطراف براکت‌ها و سیم‌ها را از هرگونه ذرات غذایی تمیز کند.

مسواک بین‌دندانی

این مدل مسواک ارتودنسی دارای سری بسیار نازک و ظریف می‌باشد که این خصوصیت در بهتر تمیز کردن فضای بین براکت‌ها و فاصله بین دندان‌ها و همچنین تمیز کردن پشت دندان‌ها بسیار مؤثر می‌باشد. حتی افراد عادی  می توانند پس از آنکه با مسواک معمولی مسواک زدند، از این مسواک به‌عنوان یک مسواک مکمل استفاده کنند.

مسواک با برس گرد

مسواک‌های گرد چون  دارای سطح  کوچکی می‌باشند  برای تمیز کردن نقاط  دور از دسترس بسیار مناسب هستند. با حرکت‌های دورانی می‌توانند به خوبی دندان‌ها را تمیز کنند.

انواع مسواک ارتودنسی

چگونه یک مسواک ارتودنسی خوب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب مسواک مناسب ارتودنسی بهتر است از متخصص ارتودنسی مشورت بگیرید تا با استفاده از دستگاه ارتودنسی که برای شما انتخاب‌شده است و همچنین وضعیت دندان‌هایتان نوع مسواک و سایز مناسب آن را به شما پیشنهاد دهند. با توجه به گوناگونی مسواک‌های ارتودنسی، برای آن‌که بدانید کدام‌یک برای شما مناسب می‌باشد، انواع گوناگون آن را در اینترنت جستجو کنید و فیلم‌های طریقه استفاده و روش صحیح مسواک زدن را ببینید. در ادامه چند ویژگی یک مسواک خوب را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. مسواک ارتودنسی باید الیاف نرمی داشته باشد با توجه به این‌که یکی از کاربردهای ویژه مسواک ارتودنسی تمیز کردن مابین براکتها و سیم ها می‌باشد تا بتواند ذرات غذایی را به‌خوبی از بین آن‌ها بیرون آورد لذا هنگامی‌که برس مسواک نرم باشد با واردکردن فشار کم در زاویه‌های مختلف اطراف بریس ارتودنسی توانسته به‌خوبی آن‌ها تمیز کنیم. تمیز کردن بریس‌های ارتودنسی علاوه بر جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها، جلوه زیبا و تمیزی به دندان ها می دهد.
  2. مسواک با برس‌های گرد این‌گونه مسواک‌ها دارای طراحی مناسب برای دندان‌های ارتودنسی می‌باشند چراکه وجود دستگاه‌های ارتودنسی در دهان دسترسی به پشت دندان‌ها و همچنین دندانه‌ای عقبی را مشکل می‌کند که با استفاده از مسواک‌هایی با برس گرد چون سطح کوچکی دارند و به‌راحتی به بخش‌هایی که کمتر در دسترس می‌باشند نفوذ کرده و این مشکل را برطرف می‌کند و توانسته دندان‌ها را به‌خوبی تمیز کرد.
  3. برس مسواک الیاف کوتاه و بلند را تو اما داشته باشد این سبک از مسواک‌ها که حاشیه مسواک دارای الیاف بلند و وسط برس دارای الیاف کوتاه‌تری می باشد، کمک می‌کند اطراف براکت ها به‌خوبی تمیز شوند.

چگونه دندان‌های ارتودنسی شده را مسواک بزنیم؟

پس از آنکه مسواک مناسب دندان‌هایتان را انتخاب کردید بهتر است بعد از هر وعده غذایی دندان‌هایتان را مسواک بزنید توجه داشته باشید که این کار باید با دقت و حوصله در طی زمان 4 الی 5 دقیقه انجام شود.

  1. در گام اول با حرکات چرخشی با دامنه کوتاه سطح جلویی دندان‌ها را با مسواک که به‌صورت عمودی بر سطح دندان‌ها قرار دارد مسواک زدن را شروع کنید.
  2. سپس مسواک را با زاویه 45 درجه با سطح دندان‌ها قرار داده و سعی کنید شیار بین لثه‌ها و قسمت زیرین براکت‌ها را تمیز کنید.
  3. برای بالای براکت‌ها دوباره با زاویه 45 درجه الیاف براکت‌ها نسبت به دندان‌ها، مسواک را حرکت دهید.
  4.   به همین صورت سطح افقی دندان‌های آسیاب و دندان‌های عقبی را مسواک زده.

آیا می‌توان از مسواک‌های برقی در دوران ارتودنسی استفاده کرد؟

مسواک‌های برقی برای دندان‌های ارتودنسی حاوی برس‌های مخصوصی نسبت به مسواک‌های برقی معمولی می‌باشند. نتایج نشان داده است مسواک‌های برقی مخصوص ارتودنسی در تمیز کردن بهینه دندان‌ها از مسواک‌های دستی مؤثرتر می‌باشند. هنگامی‌که از مسواک‌های برقی مخصوص ارتودنسی استفاده ه‌شده دیگر نیازی نیست مسواک را در جهات مختلف حرکت داد و یا فشار زیادی به دندان‌ها وارد کنید، فقط کافی است برای آنکه بریس‌ها آسیب نبینند نحوه درست استفاده از آن را یاد بگیرید.

مسواک برقی ارتودنسی

قیمت مسواک ارتودنسی

مسواک‌های ارتودنسی ایرانی و خارجی باکیفیتی‌های مختلفی در داروخانه‌ها و آنلاین‌شاپ‌ها وجود دارند با بودجه‌های مختلفی می‌توانید این مسواک‌ها را تهیه کنید همچنین می‌توانید برای مدیریت هزینه‌ها از پک‌های بهداشتی ارتودنسی که شامل نخ دندان چند نوع مسواک وآینه و… در داروخانه ها موجود می باشند تهیه کنید.

خمیردندان مناسب دندان‌های ارتودنسی شده

اکثر متخصصان ارتودنسی در اصفهان به کسانی که ارتودنسی انجام می‌دهند خمیردندان‌های حاوی فلوراید را پیشنهاد می‌کنند؛ زیرا فلوراید موجود در خمیردندان موجب تقویت مینای دندان‌ها می‌شود که از تجمع پلاک که منجر به پوسیدگی دندان‌ها می‌شود و همچنین از تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

اگر کودکی دارید که دارای دندان‌های ارتودنسی شده هست حتماً لازم است که هنگام مسواک زدن او را همراهی کنید تا بتواند به‌درستی دندان‌هایش را مسواک بزند چراکه بسیاری از کودکان دقت و زمان کافی را برای تمیز کردن بریس‌ها نمی‌گذارند که همین امر باعث ایجاد مشکلات جدیدی شده که روند درمان را طولانی‌تر کرده که همین امر نیز از حوصله کودکان خارج می‌باشد.

کلام پایانی:

رعایت بهداشت دندان‌ها در طی مدتی که ارتودنسی دارید از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از وسایلی که رعایت بهداشت را در این دوران آسان‌تر می‌کند استفاده از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی است چراکه با طراحی‌های ویژه و برس های مخصوص تمیز کردن بریس های ارتودنسی را تسهیل می‌کنند. که درنهایت منجر به حفظ سلامت دهان و لثه‌ها می‌شود یکی دیگر از لوازمی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید نخ دندان‌های ویژه ارتودنسی است که با ساختار خاصی که دارند، می‌توانند به‌راحتی در میان سیم‌ها وبر اکت ها قرار بگیرند و ذرات غذا را از بین دندان‌ها خارج کنند و دندان ها را به خوبی تمیز کنند.

اگر به داروخانه سرزده‌اید و با انواع گوناگون مسواک‌های ارتودنسی روبه‌رو شدید بهترین کار این است که با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی در اصفهان هستند که می توانید با مراجعه به حضوری به مطب ایشان و یا مشاوره آنلاین از ایشان برای خرید مسواک کمک بگیرید.

 

مقالات ارتودنسی جدید

صفحات بروز رسانی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید