ارتودنسی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان

آیا میتوان با وجود بیماری پوکی استخوان، ارتودنسی کرد؟

پوکی استخوان یک بیماری اختلال سیستم اسکلتی است که در آن بافت استخوان از جمله استخوان فک، تحلیل رفته و تراکم بافت کاهش میابد. پوکی استخوان در کهن سالی شایع‌تر است، اما افرادینیز در سنین نوجوانی و بزرگسالی به ان مبتلا م‌یشوند. با توجه به اینکه استخوان فک نگهدارند دندان‌ها است سوال پیش می‌آید که آیا پوکی استخوان اختلالی در روند ارتودنسی به وجود می‌آورد؟

دکتر ناصری متخصص ارتودنسی در اصفهان در این مطلب در مورد درمان ارتودنسی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان توضیح داده‌اند. برای رفع ابهامات خود همراه ما باشید.

مشاوره وتماس با دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی اصفهان

پوکی استخوان فک که به عنوان استئونکروز فک نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن استخوان فک به تدریج تراکم خود را از دست داده و ضعیف می‌شود. این امر می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله از دست دادن دندان‌ها اختلال در جویدن و بیماری‌های دهان شود. استخوان ضعیف فک دیگر نمی‌تواند به طور مؤثر از دندان‌ها حمایت کند که می‌تواند منجر به شل شدن و افتادن دندان‌ها شود.

هیچ علامتی برای پوکی استخوان وجود ندارد تا زمانی که استخوانی شکسته شود. پس از شکستگی، علائم ممکن است شامل درد، تورم و کبودی در ناحیه آسیب دیده باشد.

آزمایش‌های متعددی می‌تواند برای تشخیص پوکی استخوان استفاده شود، از جمله:

  • آزمایش تراکم استخوان (DEXA): این دقیق‌ترین آزمایش برای اندازه‌گیری تراکم استخوان است.
  • رادیوگرافی اشعه ایکس: رادیوگرافی اشعه ایکس می‌تواند شکستگی‌های استخوان و سایر مشکلات استخوانی را نشان دهد.
  • اسکن CT: اسکن CT می‌تواند تصاویر دقیق‌تری از استخوان‌ها و ستون فقرات را ارائه دهد.

درمان پوکی استخوان بر جلوگیری از شکستگی‌های بیشتر متمرکز است. داروها، تغییرات سبک زندگی و جراحی می‌تواند در درمان پوکی استخوان استفاده شود.

بهترین راه برای پیشگیری از پوکی استخوان فک، پیشگیری از پوکی استخوان است. این کار را می توان با اقداماتی مانند مصرف کلسیم و ویتامین D کافی، ورزش منظم و حفظ وزن سالم انجام داد.

آیا افراد مبتلا به پوکی استخوان می‌توانند ارتودنسی انجام دهند؟

ارتودنسی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان امکان‌پذیر است. روند درمان ارتودنسی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان، به شدت پوکی استخوان و سلامت کلی بیمار بستگی دارد.

در کل، پوکی استخوان می‌تواند بر سلامت استخوان‌های دهان و فک تأثیر بگذارد و آن‌هارا ضعیف‌تر و مُستعد شکستگی کند. و به دین سبب انجام درمان ارتودنسی را دشوارتر و طولانی‌تر کند و همچنین احتمال بروز خطرات و عوارض جانبی ارتودنسی مانند شل شدن دندان‌ها درحین ارتودنسی، کوتاه شدن ریشه دندان، کند شدن سرعت حرکت دندان‌ها را افزایش دهد.

به همین دلیل، بسیار مهم است که قبل از شروع هر گونه درمان ارتودنسی اگر پوکی استخوان دارید، با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید. دکتر ارتودنسی، وضعیت شما را ارزیابی کند و به شما بگوید که آیا ارتودنسی برای شما بی‌خطر است یا خیر.

روش انجام ارتودنسی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان

اگر پزشک شما اجازه انجام ارتودنسی را به شما بدهد احتمالاً اقدامات احتیاطی خاصی را برای کاهش خطر عوارض جانبی انجام خواهد داد. این اقدامات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از نیروهای سبک‌تر در براکت ها: این کار به کاهش فشار روی استخوان‌ها و کاهش خطر شکستگی کمک می‌کند. استفاده از ارتودنسی متحرک می‌تواند جایگزین مناسب تری برای ارتودنسی ثابت باشد.
  • نظارت دقیق‌تر بر درمان: دندانپزشک شما ممکن است نیاز داشته باشد که معاینات شما را به طور مکرر انجام دهد تا مطمئن شود که همه چیز به درستی پیش می‌رود.
  • استفاده از داروهایی برای تقویت استخوان‌ها: پزشک شما ممکن است داروهایی برای شما تجویز کند که به تقویت استخوان‌های شما و کاهش خطر شکستگی کمک کند.

با مراقبت و درمان مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان می‌توانند با موفقیت ارتودنسی انجام دهند. با این حال، مهم است که از خطرات موجود آگاه باشید و با دندانپزشک ارتودنسی خود در مورد بهترین روش درمان برای شما

با مراقبت و درمان مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان می‌توانند با موفقیت ارتودنسی انجام دهند. با این حال، مهم است که از خطرات موجود آگاه باشید و با پزشک خود در مورد بهترین روش درمان برای شما صحبت کنید.

نکات مراقبتی در حین درمان ارتودنسی برای افراد دچار پوکی استخوان

افراد مبتلا به پوکی استخوان در شرایط حساس‌تری دارند و برای موفقیت در درمان ارتودنسی لازم است، مراقبت ویژه‌ای رعایت کنند.

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن: به طور منظم و دقیق مسواک بزنید (حداقل دو بار در روز) و از نخ دندان (حداقل یک بار در روز) استفاده کنید تا از تجمع پلاک و باکتری در اطراف براکت ها و سیم‌ها جلوگیری کنید.
  • معاینات منظم دندان‌پزشکی: برای معاینات و تمیز کردن دندان‌های خود به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • مصرف کلسیم و ویتامین D: از منابع غنی از کلسیم و ویتامین D مانند لبنیات، سبزیجات و ماهی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این مواد مغذی به تقویت استخوان‌ها و کاهش خطر پوکی استخوان کمک می‌کنند.
  • محدود کردن مصرف کافئین و الکل: از مصرف زیاد کافئین و الکل خودداری کنید زیرا می‌توانند جذب کلسیم را کاهش دهند.
  • غذاهای نرم بخورید: از غذاهای سفت و جویدنی که می‌توانند به براکت ها و سیم‌ها آسیب برسانند خودداری کنید. غذاهای نرم را انتخاب کنید که به راحتی جویده و بلعیده می‌شوند.
  • ورزش منظم: به طور منظم ورزش کنید تا به تقویت استخوان‌ها و عضلات خود کمک کنید. پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری گزینه‌های خوبی هستند.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید: سیگار کشیدن می‌تواند جذب کلسیم را کاهش دهد و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.
  • از دستورالعمل‌های متخصص ارتودنسی خود دنبال کنید: به طور دقیق از دستورالعمل‌های متخصص ارتودنسی خود در مورد نحوه استفاده از نوارهای کششی، نگهدارنده‌ها و سایر وسایل ارتودنسی دنبال کنید.
  • به طور منظم به ویزیت‌های ارتودنسی خود حاضر شوید: برای تنظیم براکت ها و سیم‌ها و اطمینان از پیشرفت درمان خود به طور منظم به ویزیت‌های ارتودنسی خود حاضر شوید.

در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرمعمول، مانند درد، تورم یا قرمزی، فوراً با متخصص ارتودنسی یا پزشک خود تماس بگیرید.

مرکز ارتودنسی در اصفهان برای افراد مبتلا به پوکی استخوان

دکتر محمد ناصری در اصفهان با بیش از یک دهه سابقه درمان های تخصصی ارتودنسی برای کودکان و بزرگسالان، اماده ارائه انواع خدمات ارتودنسی هستند. اگر شما به پوکی استخوان دچار هستید و می‌خواهید ارتودنسی انجام دهید با ارائه تمامی مدارک پزشکی خود به مطب دکتر ناصری در اصفهان مراجعه کنید. ایشان با بررسی وضعیت شما برنامه درمانی مناسبی را طرح ریزی می‌کنند. برای دریافت نوبت با شماره تماس09130211313 تماس بگیرید.

مقالات ارتودنسی جدید

صفحات بروز رسانی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید