فیس ماسک ارتودنسی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

فیس ماسک ارتودنسی یک یکی از بزارهای ارتودنسی متحرک است که خارج از دهان و روی صورت قرار میگیرد. هدگیر کششی معکوس نام دیگر فیس ماسک ارتودنسی است. فیس ماسک ارتودنسی اغلب برای کودکان بین 8 تا 13 سال به منظور هدایت رشد فک انها استفاده میشود.

اما استفاده از فیس ماسک ارتودنسی برای همه ضروری نیست . استفاده از این دستگاه و مدت زمان ان به تشخیص متخصص ارتودنسی بستگی دارد. دکتر محمد  ناصری متخصص ارتودنسی در اصفهان توضیحاتی پیرامون فیس ماسک ارتودسی را بیان میکنند. در ادامه با ما همراه باشید.

مشاوره وتماس با دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی اصفهان

فیس ماسک ارتودنسی چیست؟

یکی از دستگاه‌های ارتودنسی متحرک، فیس ماسک ارتودنسی است. فیس ماسک ارتودنسی برای درمان مال آلکوژن در سنین کودکی و قبل از بلوغ استفاده می‌شود. تشخیص و درمان به‌موقع ناهنجاری فکی در کودکان مانند عقب بودن فک بالا و یا کوچک بودن فک بالا در کودکی، فرد را از درمان سخت مانند جراحی فک یا ارتودنسی‌های طولانی مدت بی‌نیاز می‌کند.

اصول درمان فیس ماسک، ارتوپدی فکی است. ارتوپدی فکی یکی از شاخه‌های درمانی ارتودنسی است که الگوی رشد فک را در کودکان که رشد فکی آن‌ها همچنان ادامه دارد، را هدایت می‌کند. فیس ماسک یک ابزار خارج از دهان است و به براکت ارتودنسی در داخل دهان به کمک کش هایی متصل است.

فیس ماسک ارتودنسی چیست؟

برای اطلاع از زمانبندی رشد صورت وفک مقاله رشد فک وصورت تا چه سنی ادامه دارد؟ را مطالعه کنید.

 چه ناهنجاری‌هایی با فیس ماسک درمان می‌شوند؟

فیس ماسک برای افرادی که فک بالای آن‌ها به‌طور صحیحی رشد نکرده‌اند روش درمانی بسیار مناسبی می‌باشد. به‌طورکلی فیس ماسک مشکلات فکی مانند موارد زیر را اصلاح می‌کند:

  • گسترش فک بالا
  • اصلاح عقب بودن فک بالا نسبت به فک پایین
  • جلوگیری از ازدحام فک بالا
  • هماهنگ شدن و انطباق دندانهای آسیاب فک بالا با فک پایین

مکانیسم درمان ارتودنسی به وسیله فیس ماسک

فیس ماسک ابزار ارتودنسی مستقل نمی‌باشد، در کنار دستگاه ارتودنسی ثابت  ، متحرک و یا گسترش دهنده فک استفاده می‌شود. این دستگاه با فشار بیشتر و مضاعفی را به دستگاه ارتودنسی داخل دهان وارد می‌کند. به کمک هدگیر کششی معکوس ناهماهنگی بین فک بالا و پایین کودک برطرف می‌شود . بدین سبب کودک از جراحی فک و یا کشیدن دندان برای مرتب شدن دندانها در بزرگسالی  بی‌نیاز می‌شود.

چه مدت باید از فیس ماسک استفاده کرد؟

مدت استفاده از فیس ماسک به شدنت ناهنجاری فکی و متعهد بودن فرد به استفاده از آن دارد. متخصص ارتودنسی با توجه به شرایط دندانی و فکی فرد بین 6 ماه تا یک سال و نیم را برای استفاده از فیس ماسک در نظر می‌گیرد. هرچه ساعات طولانی‌تری در یک روز و به‌ صورت پیوسته از فیس ماسک استفاده شود، نتایج و اثرات آن زودتر پدیدار خواهد شد.

به گفته اکثر متخصصان ارتودنسی بهتر است کودک حدود 18 ساعت در شبانه‌ روز از فیس ماسک استفاده کند تا اثر بخشی بهتری داشته باشد؛ اما می‌تواند هنگام غذا خوردن و مسواک زدن از روی صورت خود بردارد.

مدت زمان استفاده از فیس ماسک ارتودنسی

اجزای سازنده فیس ماسک

فیس ماسک از سه قسمت اصلی به نامهای هد کپ، قاب صورت و اتصالات هدگیر تشکیل‌شده است. فیس ماسک به دو روش به صورت متصل می‌شود.

پدهای این دستگاه به پیشانی و چانه متصل می‌شود. بخشی که در مقابل دهان بیمار قرار می‌گیرد و اتصالات بند الاستیکی که به براکت داخل دهان بیمار متصل می‌شود.  فیس ماسک از نظر طولی و عرضی مطلبق با صورت هر فرد قالبگیری می‌شود. قرارگیری فیس ماسک روی صورت و متصل شدن آن به ابزارهای ارتودنسی موجود در دهان بیمار، یک نیروی کششی برای تغییر موقعیت فک بالا را ایجاد می کنند.

اجزا و ساختار فیس ماسک ارتودنسی

مزایای استفاده از ماسک صورت ارتودنسی

یکی از دلایلی که بسیاری از کودکان از فیس ماسک استفاده نمی‌کنند، قرار گرفتن این دستگاه روی صورت آن‌ها می‌باشد و همچنین محدودیت‌هایی که برای کودک ایجاد می‌کند، از جمله دلایل عدم تمایل استفاده از این دستگاه می باشد. اما با توجه به مزیت‌هایی که ماسک صورت دارد، استفاده از آن کاملاً به‌صرفه و عاقلانه است. در ادامه مزایای استفاده از فیس ماسک را بیان می‌کنیم.

  • اصلی‌ترین مزیت هدگیر کشی معکوس، درمان ناهنجاری‌های فکی بدون نیاز به انجام جراحی فک است.
  • احتمال کشیدن دندان‌ها برای ایجاد فضای کافی برای رشد سایر دندان‌ها کاهش می‌یابد
  • موجب تناسب بین فک و سایر اجزای صورت می‌شود.
  • مدت درمان ارتودنسی را کاهش می‌دهد.
  • احتمال تشدید مشکلات دندان را در بزرگ‌سالی کاهش می‌دهد.

مزیت استفاده از فیس ماسک ارتودنسی

معایب استفاده از فیس ماسک

فیس ماسک همان‌گونه که موجب تسریع درمان ارتودنسی می‌شود، دارای معایبی نیز می‌باشد که ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

دستگاه فیس ماسک صورت ارتودنسی به دلیل آن‌که خرج از صورت قرار می‌گیرد، کودک از استفاده آن در مکانهای عمومی امتناع می‌ورزد. در زمان‌های خاصی مانند میهمانی یا مدرسه، متخصص ارتودنسی اجازه برداشتن فیس ماسک را می‌دهد.

در مواردی مشاهده‌شده در صورت آلوده بودن اجزای فیس ماسک، سبب ایجاد حساسیت‌های پوستی در فرد شود. در این صورت باید جهت جلوگیری از به وجود آمدن حساسیت‌های پوستی قبل از استفاده دستگاه را به‌خوبی تمیز و ضدعفونی کرد.

ممکن است فرد پس از گذاشتن فیس ماسک در چند روز اول احساس درد و ناخوشایندی داشته باشد که طبیعی بوده و پس  از گذشت چند روز به ان عادت خواهد کرد.

مراقبت‌های ضروری در حین استفاده از هدگیر کششی معکوس

رعایت نکات مراقبتی در حین استفاده از  فیس ماسک کمک می‌کند تا نتیجه نهایی درمان سریع‌تر حاصل شود. همچنین برای آنکه استفاده از فیس ماسک نتیجه بخش باشد باید به صورت مداوم در مدت‌زمانی که متخصص ارتودنسی مشخص کرده است، از فیس ماسک استفاده شود. بدونه مشورت با متخصص ارتودنسی استفاده از فیس ماسک را کنار نگذارید.

برای برخی از بیماران استفاده از فیس ماسک در شب کمی آزاردهنده است، اما پس از گذشت چند شب به وجود آن در صورت خود عادت خواهند کرد.

باید توجه داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان تنظیمات فیس ماسک را نباید دست‌کاری کرد. متخصص ارتودنسی در هر جلسه معاینه با توجه به تغییرات فکی و دندانی بیمار دستگاه را تنظیم می‌کند.

در زمانی که فیس ماسک استفاده نمی‌کنید، آن را در مکانی قرار دهید که میکروبی و خراب نشود. چرا که خراب شدن فیس ماسک هزینه های جانبی و طولانی تر شدن مدت ارتودنسی را به همراه دارد.

آیا استفاده از فیس ماسک درد دارد؟

به‌طورکلی انواع دستگاه‌های ارتودنسی در روزهای اول به دلیل نیرویی که به دندان‌ها وارد می‌کند، موجب احساس درد و ناخوشایندی برای فرد می‌شود؛ اما پس از عادت کردن به دستگاه ارتودنسی دیگر برای او آزاردهنده نخواهد بود. اگر علائم غیرعادی مانند درد غیرقابل‌تحمل در فک و دندان‌ها احساس کردید باید سریعاً به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید.

اگر به تازگی ارتودنسی کرده‌اید و یا استفاده از فیس ماسک ارتودنسی برایتان احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کند، مقاله راهکارهای کاهش درد ارتودنسی را مطالعه کنید تا بتوانید با راه‌حل های ساده، درد ارتودنسی را تسکین دهید.

نکته پایانی در مورد استفاده از فیس ماسک ارتودنسی

فیس ماسک ارتودنسی با هدایت رشد فک بالا و پایین، درمان ناهنجاری های فکی کودک را تسریع وتسهیل میکند. مهم ترین مزیت استفاده از فیس ماسک در کنار سایر براکت های  ارتودنسی، جلوگیری از تشدید شدن مشکلات فکی و بی نیاز کردن فرد از انجام ارتودنسی همراه با جراحی فک در سنین بالا است.

توصیه اکید تمامی متخصصان ارتودنسی این است که کودک در سنین بین 7 تا 9 سالگی توسط متخصص ارتودنسی معاینه شود. در کودکی می توان با ارتودنسی پیشگیری بسیاری از مشکلات فکی و دندانی را با درمانی ساده و کوتاه برطرف نمود. اگر ساکن اصفهان هستید، می توانید برای معاینه ارتودنسی کودکان در اصفهان به مطب دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی در اصفهان مراجعه کنید. برای رزرو نوبت با شماره تماس 09130211313 بگیرید.

مقالات ارتودنسی جدید

صفحات بروز رسانی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید