انواع هدگیر ارتودنسی

انواع هدگیر ارتودنسی در کنار ارتودنسی ثابت برای درمان ناهنجاری‌های فکی و دندانی مانند اروبایت و آندربایت استفاده  می‌شوند. هدگیر ارتودنسی دستگاهی متحرک بوده که روی صورت و خارج از دهان قرار می‌گیرد. استفاده از انواع هدگیر ارتودنسی در طول درمان موجب کوتاه شدن دوره درمان و بی نیاز شدن فرد از جراحی فک در بزرگ‌سالی است.

شاید شما نیز کودکان و نوجوانانی را دیده باشید که یکی از انواع هدگیر های ارتودنسی را بر روی صورت خود قرا داده‌اند. و برای شما سوال باشد که کاربرد هدگیر ارتودنسی چیست؟ و ایا برای همه افرادی که ارتودنسی می‌کنند گذاشتن هدگیر ارتودنسی لازم و ضروری است یا خیر؟

در این مقاله با دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی در اصفهان همراه باشید تا انواع هد گیره‌ای ارتودنسی را بشناسید و اطلاعات تکمیلی را در این زمینه دریافت کنید.

مشاوره وتماس با دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی اصفهان

هدگیر ارتودنسی چیست ؟

هدگیر ارتودنسی یکی از ابزارهای است. هدگیر ارتودنسی به براکت های داخل دهان متصل می‌شود و روی صورت به کمک بند و نوارهایی که دارد ، قرار می‌گیرد. دستگاه هدگیر نیرو و فشار تنظیم شده ایی را به استخوان فک بالا و پایین و دندان‌ها وارد می‌کند تا ناهنجاری‌های بایت را بدون نیاز به جراحی فک درمان کند. هدگیر ارتودنسی اغلب برای مراجعه کنندگانی استفاده می‌شود که فک در حال رشد است.

انواع مدل‌های هدگیر ارتودنسی

هدگیر ارتودنسی انواع مختلفی دارند ، که متخصص ارتودنسی با توجه به هدف درمان و وضعیت فک و دندان‌های بیمار نوع مناسب  آن را مشخص می‌کند. پس از انتخاب نوع هدگیر ارتودنسی ، دندان‌پزشک متخصص ارتودنسی هدگیر را برای اعمال نیرو به فک تنظیم می کند . حال به معرفی انواع هدگیر ارتودنسی می‌پردازیم:

هدگیر گردنی

هدگیرسرویکال یا هدگیر گردنی توسط یک نوار به دور گردن قرار می‌گیرد و با بندهایی به براکت دندان متصل می‌شود. هدگیر گردنی یکی از انواع رایج هدگیر ارتودنسی است. هدگیر گردنی برای افرادی استفاده می‌شود که به اوربایت (عقب بودن فک پایین) دچار هستند. دستگاه هدگیر گردنی با اعمال نیرو موجب کند شدن رشد فک بالا و گسترش و جلو آمدن فک پایین می‌شود.

هدگیر گردنی یک از انواع هدگیر ارتودنسی

هدگیر پس سر

این نوع هدگیر توسط بندهایی به بالا و پس سر روی صورت قرار می‌گیرد. هدگیر پس‌سری برای هدایت رشد عمودی فک بالا استفاده می‌شود. این نوع هدگیر برای افرادی که ارتفاع لثه زیادی دارند مناسب است.

هدگیر پس سری

هدگیر ترکیبی

هدگیر ترکیبی ، مکانیسم هدگیر پس‌سری و گردنی را هم‌ زمان با هم دارد. هدگیر ترکیبی با یک نوار پس سر و نوار پشت گردن بر روی صورت قرار می‌گیرد . این دستگاه هدگیر برای حرکت دادن دندان‌ها به سمت عقب و موازی کردن دندان‌های آسیا کاربرد دارد.

فیس ماسک ارتودنسی

یکی از انواع هدگیر های ارتودنسی ماسک صورت ارتودنسی است که بر روی صورت قرار می‌گیرد. فیس ماسک ارتودنسی برای درمان ناهنجاری‌های فکی به‌ویژه مشکلات فک بالا کاربرد دارد.

فیس ماسک ارتودنسی یکی از انواع هدگیر ارتودنسی

چه مدت باید از هدگیر ارتودنسی استفاده کرد؟

حداقل زمان استفاده از هدگیر ارتودنسی در روز 24 ساعت است. مطلوب است فرد بین 12 تا 18 ساعت روزانه از هدگیر ارتودنسی استفاده کند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه چندین ساعت به‌ طور متناوب فرد هدگیر ارتودنسی را روی صورت خود قرار دهد . در ابتدای درمان با هدگیر ارتودنسی استفاده متناوب به مدت 12 ساعت برای برخی از بیماران سخت و طاقت فرسا است. به همین منظور می‌توانند در بازه‌های چند ساعته از هدگیر استفاده کنند.

در مدت زمان تعیین شده برای استفاده از هدگیر ارتودنسی حتماً طبق دستور متخصص ارتودنسی از هدگیر استفاده کنید. به هیچ عنوان به تصمیم خود استفاده از هدگیر را قطع نکنید. تداوم در استفاده از هدگیر به مدت چند ماه ، مدت درمان ارتودنسی را کاهش می‌دهد.

آیا استفاده از هدگیر ارتودنسی برای همه افراد که تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرند، ضروری است؟

خیر استفاده از هدگیر ارتودنسی برای همه افرادی که مشکلات دندانی و فکی هستند ، ضروری نیست. تشخیص  اینکه آیا در حین درمان ارتودنسی به هدگیر ارتودنسی نیاز دارید یا خیر ، تنها به عهده متخصص ارتودنسی می‌باشد. هدگیر ارتودنسی اغلب برای افرادی به کار می‌رود که دچار مشکلات بایت و ناهماهنگی فکی هستند.

سن مناسب برای درمان ارتودنسی همراه با هدگیر

بهترین سن استفاده از هدگیر ارتودنسی هنگامی است که فک در حال رشد است. پروفیل و استخوان فک به طور کامل تثبیت شده است . کودکی و نوجوانی سن مناسبی برای درمان ارتودنسی همراه با هدگیر است.

در این بازه زمانی فک همچنان در حال رشد و تغییر است  و می‌توان با اعمال نیروی متمرکز از سمت هدگیر می‌توان فک بالا و پایین را با هدگیر هماهنگ و متقارن کرد. استفاده از هدگیر در ارتودنسی کودکان ، علاوه بر سریع شدن روند ارتودنسی ، فرد را از جراحی فک و کشیدن دندان در بزرگ‌سالی بی‌نیاز می‌کند.

سن مناسب برای درمان با هدگیر ارتودنسی

کاربرد هدگیر ارتودنسی چیست؟

هدگیر ارتودنسی برای درمان ناهنجاری و ناهماهنگی فک بالا و پایین استفاده می‌شود. در برخی از بیماران تنها براکت های ارتودنسی برای رفع مشکلات فکی کافی نیستند ، به همین منظور از انواع هدگیر ارتودنسی برای هماهنگ کردن فک بالا با فک پایین استفاده می‌کنند. هدگیر ارتودنسی با هدایت رشد فک موجب ایجاد فضا برای  قرارگیری دندان‌ها به‌صورت مرتب بر روی قوس فک می‌شود.

هدگیر ارتودنسی موجب می‌شود تغییرات استخوان فک سریع‌تر رخ دهد. از هدگیر ارتودنسی به منظور درمان مشکلات بایت مانند اروبایت (جلو بودن دندان‌های فک بالا)، اندربایت ( جلو بودن فک پایین نسبت به دندان‌های فک بالا ) و کراس بایت استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از هدگیر ارتودنسی

هدگیر ارتودنسی یک ابزار جانبی در کنار براکت های ارتودنسی است که روند حرکت دندان‌ها در ارتودنسی و درمان مشکلات فکی را تسهیل و تسریع می‌کند. یکی از مزیت‌های اصلی استفاده از هدگیر ارتودنسی اصلاح الگوی رشد فک است. به کمک هدگیر ارتودنسی ناهنجاری‌های فکی بدون نیاز به جراحی فک درمان می‌شوند.

استفاده از هدگیر ارتودنسی در کنار براکت های ارتودنسی باعث می شود مدت‌زمان ارتودنسی کوتاه‌تر شود. استفاده ا از هدگیر ارتودنسی به مدت چند ماه با درمان ناهنجاری‌های فکی علاوه بر بهبود مشکلات بایت تأثیر بسزایی در تناسب اجزای صورت با فک می‌گذارد.

مزیت استفاده از هدگیر ارتودنسی

معایب و عوارض استفاده از هدگیر ارتودنسی

ازجمله معایب هدگیر ارتودنسی این است که برخی افراد احساس راحتی هنگام استفاده از آن را ندارند . همچنین باعث محدودیت‌هایی درحرکت‌های صورت مانند صحبت کردن و جویدن می‌شود. به دلیل اینکه هدگیر ارتودنسی روی صورت و خارج از دهان قرار می‌گیرد، برای برخی از بیماران استفاده از آن در مکان‌هایی عمومی ناخوشایند است.

نکات مراقبتی استفاده از هدگیر ارتودنسی

دستگاه هدگیر برای هر فردی با توجه به اجزای صورت او تنظیم شده است. هیچ گاه تنظیمات هدگیر ارتودنسی را به صورت دستی و خودسرانه تغییر ندهید. نحوه قرار دادن و برداشتن هدگیر ارتودنسی را از متخصص ارتودنسی خود یاد بگیرید تا در هنگام برداشتن یا گذاشتن آن آسیبی نبیند یا تنظیمات آن تغییر نکند.

می‌توانید هنگام غذا خوردن هدگیر ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید و پس از آن دوباره بر روی صورت خود قرار دهید و هنگامی‌که هدگیر ارتودنسی را برمی‌دارید حتماً آن را تمیز و ضدعفونی کنید. تا آلودگی‌های آن سبب ایجاد حساسیت‌های پوستی نشود.

زمان استفاده از هدگیر ارتودنسی طبق دستور دندان‌پزشک ارتودنسی را رعایت کنید تا نتیجه مطلوب از درمان حاصل شود.

اگر در روزهای ابتدایی استفاده از هدگیر احساس درد در فک یا دندان‌ها و یا حتی دچار سردرد شدید ، می‌توانید طبق تجویز دندان‌پزشک از مسکن استفاده کنید . همچنین می‌توانید با راهکارهای کاهش درد ارتودنسی تا حدودی درد آن را قابل تحمل‌ کنید.

نکات مراقبت از هدگیر ارتودنسی

هزینه هدگیر ارتودنسی

با توجه به نوع هدگیر ارتودنسی قیمت متفاوت است . هزینه هدگیر ارتودنسی به عواملی مانند شدت ناهنجاری و نوع درمان بستگی دارد به همین منظور نمی‌توان قیمت دقیقی را عنوان کرد. برای خرید هدگیر ارتودنسی باید متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید تا بهترین نوع هدگیر را به شما معرفی کند.

کلام اخر در رابطه با انواع هدگیر ارتودنسی

انواع هدگیر ارتودنسی به‌صورت مستقل استفاده نمی‌شود، بلکه به براکت های روی دندان متصل می‌شوند. مدت زمان استفاده از هدگیر ارتودنسی برای هر فرد با توجه به شدت ناهنجاری فکی و دندانی او ، توسط متخصص تعیین می‌شود. اما نکته حائز اهمیت این است که در طول شبانه‌روز بین 12 تا 18 ساعت به‌طور مداوم از هدگیر استفاده شود.

اگر کودکی در سن 8 تا 13 سال داشته باشد و و متوجه اختلالات فکی یا دندانی در او شده‌اید و به دنبال یک مرکز تخصصی ارتودنسی و دندانپزشکی کودکان در اصفهان هستید ، می‌توانید برای معاینه به دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی در اصفهان مراجعه کنید . در این کلینیک ارتودنسی، خدمات ارتودنسی همراه با جراحی فک و ارتودنسی کاموفلاژ ارائه می‌شود. همچنین اگر در شهری به‌غیراز اصفهان ساکن هستید ، می‌توانید مدارک دندانپزشکی خود را برای دکتر محمدناصری ارسال کرده و از ویزیت آنلاین و مشاوره درمان مال اکلوژن  بهره‌مند شوید.

مقالات ارتودنسی جدید

صفحات بروز رسانی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید