آیا می‌توان با وجود براکت ارتودنسی عصب‌کشی کرد؟

عصب‌کشی دندان یک درمان ترمیمی متداول است که اغلب افراد حتماً یک دندان عصب‌کشی شدها دارند. افرادی که ارتودنسی انجام می‌دهند نیز از این قاعده مستثنا نبوده و حداکثر در حین یا پس از ارتودنسی به درمان ریشه نیاز پیدا می‌کنند. در طول مدت ارتودنسی مراقبت و رعایت بهداشت دندان‌ها با وجود براکت های ارتودنسی ثابت دشواراست و در صورت عدم رسیدگی، دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند. اگر فرد به وضعیت دندان‌های ارتودنسی شده خود رسیدگی نکند، این پوسیدگی می‌تواند گسترش یابد و ریشه دندان را درگیر کند و نیاز به عصب‌کشی داشته باشد.

درد ریشه دندان در ارتودنسی یکی از مشکلات افراد در حین ارتودنسی است و درمان نیاز عصب‌کشی است. در این مطلب دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی اصفهان به طور مبسوط در مورد انجام عصب‌کشی دندان قبل، حین و بعد از ارتودنسی توضیح داده‌اند. اگر شما نیز چنین دغدغه‌ای دارید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

مشاوره وتماس با دکتر محمد ناصری متخصص ارتودنسی اصفهان

آیا ارتودنسی بر حرکت دندان‌های عصب‌کشی تأثیر دارد؟

دندان‌های عصب‌کشی شده نیز می‌توانند تحت تأثیر نیروهای ارتودنسی حرکت کرده و در موقعیت صحیح خود قرار گیرند. یک متخصص ارتودنسی با تجربه و دارای دانش به روز نیرو بریس ارتودنسی را به گون‌هایی تنظیم می‌کند که بدون آسیب زدن به تاج دندان یا ریشه دندان عصب‌کشی شده، دندان در مسیر صحیح حرکت کند. دندان‌های عصب‌کشی شده نسبت به دندان‌های سالم شکننده‌تر هستند و باید متخصص ارتودنسی  با دقت و ظرافت ، بریس ارتودنسی را نصب کند و با حداقل‌ترین فشار در موقعیت صحیح خود قرار دهذد.

عامل دیگری که در حرکت دندان عصب‌کشی شده تأثیر دارد، کیفیت کار دندان‌پزشک است که درمان ریشه انجام داده است. اگر درمان ریشه به درستی و کامل انجام شده باشد، مشکلی از این بابت در طی درمان ارتودنسی پیش نخواهد آمد.

اگر دندان عصب کشی شده شرایط خاصی داشته باشد و نتواند نیروی حاصل از بریس ارتودنسی را تحمل کند، متخصص ارتودنسی از ابزاری به نام بند به جای براکت ارتودنسی استفاده می‌کند. ارتودنسی با بند نیز منجر به حرکت و مرتب شدن دندان عصب‌کشی شده ، در کنار سایر دندان‌ها می‌شود و ریسک مشکلاتی مانند تحلیل ریشه دندان حین ارتودنسی کاهش می آ بد.

یکی از عوارضی که امکان دارد از حرکت دندان عصب‌کشی شده، پیش اید، تحلیل ریشه دندان است. برای پیشگیری از این موضوع، متخصص ارتودنسی باید در طی درمان مدام وضعیت ریشه دندان عصب‌کشی شده و جهت و میزان نیرو ارتودنسی را بررسی کند.

آیا با وجود دندان‌های عصب‌کشی شده می‌توان ارتودنسی کرد؟

بعضی از بیماران سؤال می‌کنند که آیا  با وجود دندان عصب‌کشی شده ، می‌توان ارتودنسی کرد و دندان قابلیت حرکت و جابه‌جایی دارد؟ افرادی که درمان ریشه و عصب‌کشی قبل از شروع درمان ارتودنسی انجام داده‌اند هیچگونه  نگران نباشند چرا که می‌توان دندان‌های عصب‌کشی شده را نیز ارتودنسی کرد و هیچ مشکلی در طی درمان به وجود نخواهد آمد. پس از درمان ریشه، دندان پزشک دندان را با روکش یا به روش پرکردن، ترمیم می‌کند. دندان روکش شده یا پرشده هیچ ممانعتی برای انجام ارتودنسی و نصب براکت ارتودنسی ندارد.

هنگامی که متخصص ارتودنسی دندان‌های شما را معاینه می‌کند و از طریق عکس رادیوگرافی متوجه دندان‌های عصب‌کشی شده می‌شود و تدابیر لازم را انجام می‌دهد.

عصب کشی قبل از ارتودنسی

دکتر ناصری در اولین مراجعه بیماران خود به‌دقت وضعیت سلامت دندان‌ها و لثه را بررسی می‌کنند. اگر دندانی نیاز به ترمیم یا عصب‌کشی داشته باشد به فرد توصیه می‌کنند حتماً درمان عصب‌کشی خود را انجام دهد و سپس درمان ارتودنسی را شروع می‌کنند. اگر در طی درمان ارتودنسی، دندانی دارای پوسیدگی باشد و عفونت به ریشه سرایت کند، فرد درگیر دندان درد شدیدی می‌شود به همین دلیل متخصصان ارتودنسی پیشنهاد می‌کنند که درمان ریشه را به طور کامل و صحیح انجام شود.

عصب‌کشی دندان‌ها در حین ارتودنسی چگونه است؟

امکان انجام عصب‌کشی و درمان ریشه در حین ارتودنسی وجود دارد و هیچ مانعی برای انجام آن نیست. اگر بیمار در حین درمان ارتودنسی ثابت نیاز به درمان ریشه داشته باشد، دندان‌پزشک از سطح داخلی دندان که براکت نصب نشده است، عصب‌کشی انجام می‌شود و سپس سطح دندان را ترمیم می‌کند. برای عصب‌کشی دندان‌های ارتودنسی شده، نیازی به دی باندینگ براکت ارتودنسی (باز کردن براکت ارتودنسی) نیست و دندانپزشک با وجود براکت ارتودنسی، منفذی برای عصب‌کشی ایجاد می‌کند.

در برخی از شرایط خاس لازم می‌شود که متخصص ارتودنسی قسمتی از بریس ارتودنسی را باز کرده و عصب‌کشی را انجام دهد و سپس براکت های ارتودنسی را ببندد. بیمار با مراجعه به یک دندان‌پزشک ماهر با هر نوع ارتودنسی ثابت یا متحرک می‌تواند عصب‌کشی انجام دهد.

عصب کشی حین ارتودنسی

اگر دندان پزشک تشخیص دهد که فرد در حین ارتودنسی نیاز به درمان ریشه دارد نباید ان ر ا به تأخیر بیندازد و بهتر است در اولین فرصت برای درمان ریشه اقدام کند. اگر فردی عصب‌کشی را به بعد از درمان ارتودنسی موکول کند عوارضی مانند دردهای مکرر، آبسه دندان و پیشرفت پوسیدگی دندان برای او پیش اید.

به گفته انجمن ارتودنتیست‌های ایران:

اما به طور کلی می‌توان گفت انجام عصب‌کشی دندان‌ها پیش، در حین و پس از ارتودنسی و کار گذاشتن براکت‌ها انجام‌پذیر است.

آیا عصب‌کشی پس از ارتودنسی ممانعتی دارد؟

پس از اتمام درمان ارتودنسی بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانید درمان ریشه و عصب‌کشی انجام دهید و تأثیری بر برگشت ارتودنسی نخواهد داشت. پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی بسیار شایع است و نیاز پس از ارتودنسی برای ترمیم دندان و درمان ریشه اقدام کنند. حتماً توصیه می‌شود پس از اتمام درمان ارتودنسی به دندان‌پزشک مراجعه کنید و وضعیت سلامتی دندان‌هایتان را بررسی کنید و اگر نیاز به ترمیم دندان پس از ارتودنسی است آن را قبل از آنکه وضعیت وخیم شود انجام دهید.

روکش دندان عصب‌کشی شده در حین ارتودنسی

در برخی از بیماران دندان‌پزشک تشخیص می‌دهد که فرد پس از ارتودنسی برای محافظت از دندان اصلی، نیاز به روکش دندان دارد. گزینه ایده ال این است که قالب‌گیری برای روکش دندان پس از برداشتن براکت های ارتودنسی انجام شود تا دندان‌پزشک بتواند با دقت و ظرافت بیشتری روکش دندان را بسازد. اگر فردی در حین ارتودنسی نیاز به عصب‌کشی دندان پیدا کرد، بهتر است ابتدا دندان خود را به روش پر کردن، ترمیم کند و پس از برداشتن بریس ارتودنسی (براکت + سیم ارتودنسی) به منظور بهبود ظاهر دندان برای روکش اقدام کند.

البته افرادی که از ارتودنسی محرک استفاده می‌کنند، دیگر نیاز به صبر کردن تا پایان دوره درمان ارتودنسی ندارند و می‌توان هم‌زمان با داشتن انواع ابزارهای ارتودنسی متحرک، درمان ریشه و روکش را انجام دهند.

مشاوره ارتودنسی و اصلاح ناهنجاری‌های دندانی و فکی در اصفهان

انجام عصب‌کشی دندان هیچ تداخلی با درمان ارتودنسی ندارد و افراد می‌توانند بدون هیچ نگرانی قبل حین و پس از درمان ارتودنسی، دندان هاییشان را عصب‌کشی کنند. افرادی که ارتودنسی ثابت یا متحرک دارند می‌تواند با مراجعه به یک دندان‌پزشک متخصص، بدون هیچ عوارضی عصب‌کشی انجم دهند.

همراهان گرامی اصفهانی اگر نیاز به مشاوره در زمینه ارتودنسی و درمان ریشه دارید می‌توانید به مطب دکتر ناصری واقع در چهارراه پلیس مراجعه کنید و مشاوره تخصصی ایشان بهره‌مند شوید.

مقالات ارتودنسی جدید

صفحات بروز رسانی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید